Begroting 2021

Paragrafen

Financiering

Financieringspositie

De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan. We bepalen de behoefte door de som van de boekwaarde van activa te verminderen met de aangewende financieringsmiddelen in het eigen vermogen (reserves) en vreemd vermogen (opgenomen leningen en voorzieningen). De primaire begroting van 2021 geeft als resultaat een  financieringsoverschot van € 10,8 mln. Op basis van de meerjarenbegroting wordt eind 2024 een financieringstekort van € 1 mln verwacht.

Financieringspositie

Boekwaarde 1-1-2021

Boekwaarde 1-1-2022

Boekwaarde 1-1-2023

Boekwaarde 1-1-2024

Boekwaarde 31-12-2024

Vaste activa

55.367

0

0

0

0

Voorraden Grondexploitatie

17.137

15.010

11.309

8.126

5.701

Totaal vaste activa

A

72.504

15.010

11.309

8.126

5.701

Financieringsmiddelen

Reserves en voorzieningen

17.913

20.057

21.159

22.679

24.265

Langlopende leningen

65.392

60.009

54.627

49.335

44.134

Reserve grondexploitatie

0

0

0

0

0

Totaal financieringsmiddelen

B

83.305

80.067

75.786

72.014

68.400

Financieringsoverschot

B - A

10.801

65.057

64.477

Financieringstekort

B - A

63.887

62.698

Bovenstaande berekening is een momentopname. De feitelijke omvang van het financieringssaldo is onder meer afhankelijk van het daadwerkelijke verloop van de geplande investeringen en de dagelijkse ontvangsten en betalingen gedurende het jaar. In de loop van 2021 wordt de werkelijke financieringsbehoefte duidelijk.  

Financiering (opgenomen geld O/G)

In het volgende overzicht zijn de aangegane leningen opgenomen.

Naam

Oorspr.

Af-

Stortings-

Afloop-

Coupon-

Schuld-

Weging in

geldgever

hoofdsom

lossings-

datum

datum

rente

restant

portefeuille

wijze

1-1-2021

BNG

2.269

Lineair

1-5-1997

1-5-2022

6,32%

182

0,28%

BNG

2.269

Lineair

3-7-1998

3-7-2023

6,82%

272

0,42%

BNG

3.857

Lineair

1-8-2000

1-8-2025

6,03%

771

1,18%

NWB

13.500

Lineair

2-5-2002

2-5-2027

5,53%

3.780

5,78%

BNG

15.000

Lineair

1-7-2003

1-7-2028

4,29%

4.800

7,34%

NWB

7.000

Lineair

16-12-2005

16-12-2030

3,70%

2.800

4,28%

NWB

13.000

Lineair

2-10-2006

2-10-2031

3,79%

5.720

8,75%

BNG

16.000

Lineair

2-8-2010

2-8-2035

3,95%

9.600

14,68%

BNG

20.000

Lineair

9-6-2011

9-6-2036

4,56%

12.800

19,57%

BNG

10.000

Lineair

19-6-2012

19-6-2027

2,63%

4.667

7,14%

BNG

20.000

Lineair

3-8-2020

3-8-2040

1,924%

20.000

30,58%

122.895

65.392

100,00%

Uitzettingen (U/G)

De gemeente heeft uitsluitend uit hoofde van de publieke taak een beperkt aantal leningen verstrekt. In 2021 gaat het om de in onderstaande tabel opgenomen leningen.

Risicogroep

Schuld per

Schuld per

Schuld per

Schuld per

Schuld per

1-1-2021

1-1-2022

1-1-2023

1-1-2024

1-1-2025

Leningen diverse verenigingen en stichtingen

100

82

64

45

26

Vitens N.V.

107

0

0

0

0

Blijversleningen

125

125

125

125

125

Duurzaamheidsleningen

345

345

345

345

345

Stimuleringsleningen

550

550

550

550

550

Nuon

599

313

0

0

0

Startersleningen

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

Hypothecaire geldleningen ambtenaren

2.366

2.366

2.366

2.366

2.366

Totaal

5.693

5.281

4.950

4.932

4.912

Relatiebeheer/ Kasbeheer

De doelstelling van het kasbeheer is het zoveel mogelijk beperken van de dagelijkse kasoverschotten c.q. kastekorten. Dit gebeurt met inachtneming van het minimaliseren van de rentekosten en het maximaliseren van de rentebaten van de saldi op de diverse gemeentelijke rekeningen.

Het betalingsverkeer vindt in 2021 zo veel mogelijk plaats via de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Dit gebeurt op basis van de financieringsovereenkomst voor een krediet- en depotarrangement en elektronisch betalingsverkeer. Op basis hiervan kunnen we beschikken over een direct opneembaar krediet tot een bedrag van € 7 mln via de rekening courant. Het percentage dat voor roodstand wordt berekend bedraagt het Euribor tarief + een opslag van 0,25%. De rekeningen bij de B.N.G. (hoofdrekening, belastingrekening, A.B.W. rekening en bevolkingsrekening) worden voor de bepaling van het totaal saldo automatisch vereffend.

Daarnaast hebben we te maken met het eind 2013 ingevoerde verplichte bankieren bij de schatkist (schatkistbeleggen). Dit verplicht gemeenten om hun overtollige financiën onder te brengen bij het Rijk. Tegelijkertijd hoeft het Rijk minder geld te lenen op de financiële markten waardoor de staatsschuld daalt. Bij schatkistbankieren worden de tegoeden aangehouden in de Nederlandse schatkist. Tot een bepaald bedrag mogen gemeenten hun overtollige financiën wel buiten de schatkist van het Rijk houden. Voor onze gemeente bedraagt dit drempelbedrag € 453.000. Tegoeden boven dit bedrag moeten we afstorten naar de schatkist.

Naast het betalingsverkeer via de BNG vindt er nog beperkt betalingsverkeer plaats via de lokale Rabobank en de ING-bank.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2020 11:26:03 met de export van 11/09/2020 11:13:38