Begroting 2021

6. Openbare orde en veiligheid

Doelen en financiën

Crisisbeheersing en brandweer
De VRGZ ontwikkelt een werkwijze met planning waardoor gemeenten eerder en beter betrokken zijn bij de regionale planvorming. Verder blijft de VRGZ gerichte voorlichting geven aan inwoners en bedrijven over onder meer brandveiligheid. Lokaal vindt vaker een oefening plaats. Degenen die een rol hebben in de crisisbeheersing raken en blijven hierdoor beter betrokken. Ook stimuleren we het bijwonen van regionale of landelijke cursussen en bijeenkomsten.

Openbare orde en veiligheid

Ondermijning
Voor een effectieve aanpak moet de meldingsbereidheid van de inwoner over ondermijning verder omhoog. Omdat ondermijning zich afspeelt in een netwerk gaan we specifiek kijken naar doelgroepen die kwetsbaar zijn voor criminele activiteiten. In 2021 zetten we in op  uitvoering van controles en voorlichting van doelgroepen als ondernemers, verenigingen en inwoners in ons buitengebied.

We vergroten de (bestuurlijke) weerbaarheid van de gemeente door voortzetting van de interne voorlichtingscampagne.

Ook zetten we in op meer en zichtbare integrale handhaving op bedrijventerreinen, recreatiepark de Groene Heuvels en in het buitengebied. Dit kan met onder meer de al eerder toegekende extra capaciteit voor een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa). Om de concrete aanpak van ondermijning daadwerkelijk beter vorm te geven, verbeteren wij ook de bestuursrechtelijke aanpak. Onder meer door uitbreiding van de werkingssfeer van het Bibob-beleid, waarmee we voorkomen dat we criminele activiteiten faciliteren.

Zorg en veiligheid
Belangrijkste doelstelling in het plan van aanpak zorg & veiligheid Twee Stromenland is de afstemming tussen deze twee terreinen.
Vanuit de regionale werkgroep (mix van medewerkers veiligheid en Sociaal Domein) vindt een verbeterslag plaats op de thema's nazorg ex-gedetineerden, verwarde en kwetsbare personen, jeugd, samenwerking met Veiligheidshuis en Veilig Thuis, gezamenlijke casuïstiek. Dit gebeurt door kennisvergroting, kennismaken en afstemmen met netwerkpartners en het inrichten van regionale themagroepen.

Handhaving
Eind 2020 is het handhavingsbeleid gereed. Dit beleid richt zich op de handhaving op de Algemene Plaatselijke Verordening, bijzondere wetten, horeca en overige taakvelden. Om de diverse thema’s in de openbare orde goed op te kunnen pakken, breiden we het aantal fte BOA in 2021 uit naar 2 fte.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2020 11:26:03 met de export van 11/09/2020 11:13:38