Begroting 2021

Paragrafen

Bedrijfsvoering


Het jaar 2020 stond voor het team Communicatie – net als voor de hele organisatie en samenleving – in het teken van corona. We zochten meer en op verschillende manieren contact met onze inwoners en ondernemers. We voegden Instagram toe aan onze communicatiekanalen en bereikten daarmee bijna 500 volgers. Instagram is een kanaal dat ook jongeren aanspreekt. Het contact met hen willen we in 2021 verder uitbouwen.

Als de coronatijd ons iets heeft geleerd over communicatie is dat vooral visueel aantrekkelijke berichten goed werken. Daar houden we de focus op. Vlogs, video’s, foto’s, animaties en infographics zijn middelen die we ook in 2021 gaan inzetten. Die middelen worden ook opgenomen in een ‘toolbox’ met communicatiemiddelen. Die gereedschapskist stelt medewerkers in staat om nog meer zelf de communicatie op te zoeken met inwoners en ondernemers.  

In 2021 evalueren we het gebruik van onze social media monitoring tool. Na een aantal jaren gebruik te hebben gemaakt van het huidige systeem, is het tijd om te kijken of het nog volledig past bij onze wensen en eisen en hoe de markt zich in de tussentijd heeft ontwikkeld.

Bewonersbetrokkenheid
Het coronavirus betekent ook op andere wijze omgaan met bijvoorbeeld inloopavonden en informatiebijeenkomsten. Denk aan online sessies of het fysiek plaatsen van ontwerpen in de straat.
In de samenleving ontstonden initiatieven om elkaar te helpen (bijvoorbeeld de hond uitlaten of boodschappen doen). De gemeente deelde en hielp deze initiatieven (in samenwerking met Stichting Perspectief).
We hebben een klankbordgroep opgericht vanuit de gemeente om bij diverse inwoners en instellingen wekelijks na te gaan hoe het ging en waar we nog extra aandacht voor konden hebben.

We willen bewonersbetrokkenheid op verschillende manieren mogelijk maken en daar verder op ontwikkelen. Bijvoorbeeld door met E-participatie bewoners en ondernemers te betrekken bij wat we als gemeente doen. Ook bekijken we welke mogelijkheden er zijn om initiatieven te ondersteunen. We gaan aan de slag met het betrekken van jongeren bij ons beleid. In 2021 investeren we hierin.

We bereiden ons nog steeds voor de op de komst van de Omgevingswet. Dat doen wij onder meer door een zorgvuldig, snel en inzichtelijk proces neer te zetten voor 1 januari 2022. Wij kijken kritisch naar de huidige procedures en de aanpassingen binnen de Omgevingswet. De initiatiefnemer en belanghebbende staan hierbij centraal. Vanuit klantreizen krijgen we inzicht in hoe we de werkprocessen kunnen optimaliseren.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2020 11:26:03 met de export van 11/09/2020 11:13:38